„believe in yourself, leonardo.”
végül mindenki megtalálta a helyét a nagy kirakósban. megmosolyogtató, hogy a legtökösebb mind közül egy nő volt, aki képes volt ölni és önfeláldozni a győzelemért is (azért ahhoz is tökök kellenek, hogy egy évad alatt mindkét női főszereplőt megöljék az írók, főleg úgy, hogy akkor még nem tudták, hogy ez lesz az utolsó körük). riario-t nem lehetett csak úgy elveszejteni, istennek (és a labirintusnak) még céljai voltak vele, úgyhogy visszakaptuk egy kicsit az a kacsintós őrültet, akit megszerettünk annak idején. és hát leo-ból igazi vezető lett, aki az első sorban állva harcol itáliáért, a szabadságért -és pontosan tudja, hogy mikor kell visszavonulót fújni. ha az előző részből ki is spórolták a csatát, most azért kárpótoltak minket a kard-csörtével, a végső csapás pedig pont olyan látványos lett, mint amire számítottunk. nyugvó-pontra értünk a zárással, egy nagy korszak végére, a mitrász fiainak elbukásához, egy könnyes búcsúhoz, de azért lehetett volna még új kalandokba kezdeni... ($12.02.)
nagyon sokat számít a hangulat -amíg a második évad nagyon be tudott húzni a ponyva-kaland érzetével, addig ezt az tíz részt sokkal nehezebb volt szeretni, mert a törökök túl nagy árnyékot vetettek rá, és a komorkodás sosem jut el igazán a szívemig. és még pluszba terhelték da vinci önmarcangolásával és több váratlan halállal is (tudom, hogy firenze anyja nem volt hibátlan nőszemély, de én valahogy nagyon szerettem). pedig tényleg működött a mélysége, voltak nagyszerű pillanatai, amiket erős színészi jelenléttel támasztottak alá (ha már csak a két kitérőt (leo látomását és a gróf kigyógyítását) nézzük, akkor is elégedettek lehetnénk). a kaland-hangulat mellett szinte teljesen kiszorult az intrika is, egyenes-vonalúvá csupaszították le a történetet, visszatérve az igazi alapokhoz, a nagyon titkos szervezetek közötti időtlen idők óta folytatott háborúhoz. és bár annyira nem tudott bevonzani, mint tavaly, azért az utolsó percek után azt éreztem, hogy basszameg, én még akarok új kalandokat ezekkel a lökött kurafikkal... tetszett.
...amikor délután készítettem fel magam lelkileg a búcsúra a sorozattól, beletekertem a pilot-ba a youtube-on, és meglepődve láttam, hogy mennyit változtak a szereplők az elmúlt három év alatt -és velük a sorozat is mennyire átformálódott. annak idején egy picit csalódás volt a kezdés, mert én (a) the borgias kiegészítésének/utódjának szántam, hisz’ azt gondoltam, hogy ez majd egy történelmi sorozat lesz, és nem pedig ez a misztikummal átitatott alternatív töris kaland. plusz az is piszkálta a csőrömet, hogy da vinci-t igencsak nagy arccal ábrázolták, egy olyan művészléleknek, akit nem könnyű szeretni, és azért ez egy főszereplőnél bátor húzás. mert merem azt gondolni, hogy ez szándékos volt, mert nagyon szépen hozták őt egyre közelebb a szívünkhöz, és most már nem is tudnám máshogy elképzelni a híres reneszánsz-embert. bár annak idején azt írtam, hogy ez egy fantasy, aminek véletlenül da vinci-nek hívják a főszereplőjét, azért igenis fontos szerepe volt annak, hogy ő leonardo, mert gyönyörűen építették bele a történetbe a műveit, a fennmaradt vázlatait, a hadigép vízióit (és sosem tudtam megunni, amikor a megvilágosodás pillanatában kirajzolódtak a képzeletének vonalai). az első évad lépésről lépésre vált egyre szórakoztatóbbá számomra (valahol a bírósági résznél érte el az áttörést), hogy aztán a dél-amerikai kalanddal szintet lépjen, és felvállaltan igazi kaland-sorozattá változzon (úgy, hogy közben azért bele-belecsorgatták az intrikát is, mintha egy klasszikus történelmi sorozat lenne). az utolsó évadnál aztán nekem már kicsit sok lett a sötétség, de ennek ellenére nagy örömmel vettem részt ezekben a kalandokban is. és nem is szívesen engedem el a sorozat kezét, szükségem van a kosztümös kalandok bájára. bár valamilyen szinten sokáig velem fog maradni, mert mint minden bear mccreary alkotás, ennek a zenéje is rendre a lejátszómba fog tévedni... tetszett.