„ding-dong, the dragon’s dead.”
(a sok szép vers-idézet helyett inkább egy gyerekeset választottam...) én akár még el is tudtam volna képzelni, hogy az elején belengetett módon fejezik be a sárkány történetét, hirtelen rövidre zárják, hogy a két főhősre tudjanak koncentrálni a fináléban (még ha ezzel kicsit ki is dobtak volna öt epizódot az ablakon), de azért örültem, hogy egy sokkal nagyratörőbb és emlékezetesebb véget szántak befejezésnek. a sorozathoz méltóan véreset, elborzasztóan szépet. michael rymer rendező előtte a tűzzel játszott, most pedig vérrel festette meg a nagy vörös sárkány utolsó perceit. tulajdonképpen az is tetszik, hogy fuller-ék egy ilyen ellentmondásos, kérdéseket felvető befejezést választottak, ami sokféleképpen értelmezhető (és ahogy a neten látom, értelmezik is sokféleképpen). én sem tudom, hogy will asszisztálása a gyilkosságban csak önvédelem volt, vagy átadta magát a hannibal által felkorbácsolt sötétségének. hogy szándékos volt-e a szikláról való lebillenés? hogy túlélhető-e egy ilyen esés? igazából talán mindegy is, a lényeg, ahogy ez a két lélek minden szinten összekapaszkodott a végén... ($09.03.)
vajon ízlés- vagy hozzáállás-beli különbség, hogy a kényszerűségből kettéváló évad melyik fele tetszett valakinek? mert voltak markáns különbségek, és szerintem mindenki le tudná tenni a voksát az egyik vagy a másik mellett. az első fele végleg művészieskedésbe torkollott, mindent eluralt a látvány-pornó, a szálak széttartásától viszont kissé széteső is lett. míg a második fele a szokásos gyönyörű képek mellett sokkal céltudatosabbnak tűnt, talán azért, mert jobban követni akarta a regény vonalvezetését. és annak ellenére, hogy tudok rajongani a kimunkált operatőri és rendező munkákért, úgy tűnik, hogy szükségem van történetre is, mert nekem a második fél tetszett jobban. még akkor is, ha hannibal-t itt háttérbe kellett szorítaniuk, hogy helyet csináljanak egy új gonosznak. de nagyon is jót tett, hogy a kifinomult ízlésű kannibál után egy őserő égette fel a vásznat, akinek az érzelmessége erős kontrasztban állt hannibal hidegségével (és richard armitage is hengerelt, ahogy várható volt). de az is lehet, hogy műveletlen vagyok az olasz kultúrához... tetszett.
(bár még nincs végleges döntés, azért én megírom a nekrológot...) most már jó pár éve estem szerelembe a sorozatokkal, így ki lehet rajzolni egy jól látható mintát, hogy milyen típusúak tudnak igazán közel kerülni hozzám, és mik azok, amiknél tökéletesen látom minden erényüket, de a tiszteleten nem tud túllépni a kapcsolatunk. persze már tudjátok, hogy oda akarok kilyukadni, hogy a hannibal mind a 39 része alatt a második csoportba tartozott -és ez esetben nem is olyan nehéz elmagyarázni, hogy miért. ha valaki hideg és tartózkodó velem szemben, afelé nem tudok én sem szeretetet sugározni. és brian fuller-ék a sorozat alap-génjeibe kódolták ezt az elidegenítést. nem írtak egyetlen szereplőt sem szerethetőre, a kimért és filozofikus párbeszédek is kissé eltoltak maguktól, és ott volt az egész tetején az audiovizuális réteg, a zaj-zenével és a fájdalmasan szépen komponált, de sokszor riasztó képeivel (és országos tévéhez képest igencsak merész gusztustalanság-faktorral). ugyanakkor a tiszteleten túl bőven volt miért visszatérni három évadon át ebbe a fagyos világba -az egyedi hangulatáért; a tökéletes szereposztásáért; a pszichologikus karakter-fejlesztésért; és a sokszor megénekelt, gyönyörűen kidolgozott látvány-világáért. még az sem bántam, hogy az elején heti-ügyeket kellett behozni az átlag-nézők kedvéért, bár nem bántam azt sem, hogy ezek aztán el-eltünedeztek... az ilyen ’tisztelem de nem szeretem’ értékeléseknek mindig ugyanaz a vége, kiosztok rá egy ’tetszett’-et, aztán ülök pár percig tépelődve a billentyűzet felett, elgondolkozva az aggyal és szívvel tévézés különbségein...